heydays" academy
  • Home
  • Communicatietraining
    • Communicatietraining op maat
    • Succesvol Delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Sales - De hybride verkoper
    • Klantgericht Communiceren
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Insights Discovery
    • Train The Trainer De hybride verkoper
    • Inspiratiedag Train The Trainer
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Prospectiegesprekken
  • Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Hybride taaltrainingen
    • Videoreeks - Duidelijk en ondubbelzinnig communiceren
  • Events
    • Succesvol omgaan met weerstand bij change (leadership)
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
  • Webshop
  • UQ Coach
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden

Waarom rollenspellen in workshops (vaak) niet werken: 3 afknappers

9/29/2022

0 Comments

 
Weinig mensen lopen warm voor rollenspellen. Ze vinden het gekunsteld, kinderachtig of te veel lijken op toneel. Jammer, want een goed voorbereid en begeleid rollenspel is een krachtige werkvorm waarmee je als coach de realiteit sterk benadert en binnenbrengt in de veilige omgeving van je workshop. 

Waarom zijn er dan zoveel mensen gekant tegen rollenspellen en simulaties? De volgende afknappers hebben daar veel mee te maken.
Afknapper 1: een slecht scenario
Een krachtig script of scenario is de absolute basis voor een geslaagd rollenspel. Persoonlijk stop ik heel wat tijd in het bedenken en uitschrijven van scenario’s. Een uitgebreid intakegesprek met mijn opdrachtgever maakt daar altijd deel van uit. Een goed script schrijven, kan alleen maar als je voeling hebt met de realiteit van de deelnemers. 

​De kunst bestaat erin om scenario’s te bedenken die aan de ene kant erg herkenbaar zijn voor de deelnemers en aan de andere kant toch voldoende veraf staan van hun realiteit. Je wil als workshopbegeleider dat de deelnemers de vaardigheden inoefenen, niet dat ze inhoudelijk met elkaar in discussie gaan over interne processen of procedures. Het is een moeilijke, maar belangrijke evenwichtsoefening.
Toporganisatie van de workshop. Ik heb veel bijgeleerd en vond het supertof met de actrice erbij! - Deelnemer workshop Telefonische Klachtenbehandeling
Rollenspel met acteur

Afknapper 2: een slechte begeleiding
Een goed rollenspel staat of valt met de manier waarop het begeleid wordt. Hier is een ontzettend belangrijke taak weggelegd voor de coach of trainer. Deze moet onder meer veiligheid creëren binnen de groep en elk van de deelnemers in hun kracht zetten. “It’s not the plane, it’s the pilot” (TopGun: Maverick)
Wat ik super vond was de laagdrempelige start waarbij iedereen tijd had om 'erin' te komen. Ook de manier van feedback was zeer aangenaam met tips en tops. De cases waren realistisch en toepasselijk, waardoor het makkelijk was om me volledig in te leven. - Deelnemer workshop Telefonische Klachtenbehandeling

Afknapper 3: een slechte tegenspeler
De tegenspeler in een rollenspel is in veel workshops een andere collega. Iemand die gevraagd wordt om eventjes de rol van de tegenpartij op zich te nemen: een prospect, een boze klant, een recruiter, een collega,... Daardoor gaan rollenspellen al snel op toneeltje-spelen lijken en daar heeft niemand wat aan.

Dat is ook de reden waarom ik zelf lange tijd geen fan was van rollenspellen. Een tijd geleden ben ik echter beginnen te werken met professionele acteurs. Wat een wereld van verschil!

​Een ervaren acteur slaagt erin om de realiteit sterk te benaderen, om de deelnemer terug in zijn rol te trekken als hij even ontspoort en om de deelnemer te challengen. Belangrijk is wel dat de acteur goed gebrieft is en dat hij en de begeleidende coach vlot op elkaar inspelen.
Ik had in het begin stress en eerlijk gezegd ook niet veel zin in de workshop. Nu ik hem gevolgd heb, moet ik toegeven dat het verrassend aangenaam was en leerrijk. Ik heb echt veel bijgeleerd. Mijn collega’s en ik waren ook allemaal onder de indruk van de acteerskills van de acteur. :-). - Deelnemer workshop Telefonische Klachtenbehandeling

Top 3 workshops
De rollenspellen of simulaties met acteur zijn uiterst geschikt voor alle vaardigheidsworkshops, zoals deze 3 populaire thema’s:
  • Telefonische klachtenbehandeling (onder meer voor medewerkers customer care)
  • 1-op-1-gesprekken (voor people managers) 
  • Telefonisch prospecteren (voor sales professionals)

Workshop met acteur
Wil je graag zelf aan de lijve ervaren hoe krachtig onze workshops met acteur zijn? Maak kennis met heydays” en vraag vandaag nog je intakegesprek aan.


Rollenspel met acteur
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    ©Elke Van Parys, elke@heydays.be

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    April 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    July 2021
    May 2021
    March 2021
    January 2021

    Categorieën

    All
    Communiceren
    Klantgericht Communiceren
    Leiderschap
    Taal

    RSS Feed

heydays" academy
+32 497 39 65 02
hey@heydays.be
 

Foto
  • Home
  • Communicatietraining
    • Communicatietraining op maat
    • Succesvol Delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Sales - De hybride verkoper
    • Klantgericht Communiceren
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Insights Discovery
    • Train The Trainer De hybride verkoper
    • Inspiratiedag Train The Trainer
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Prospectiegesprekken
  • Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Hybride taaltrainingen
    • Videoreeks - Duidelijk en ondubbelzinnig communiceren
  • Events
    • Succesvol omgaan met weerstand bij change (leadership)
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
  • Webshop
  • UQ Coach
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden