Op 20 januari 2021 mocht ik vanop de eerste rij de gloednieuwe online training van Kathleen Cools live volgen. Het thema: verkopen vanop afstand. Een thema dat brandend actueel is, zo bleek uit de 400 inschrijvingen voor deze live uitzending. Kon je er niet bij zijn? Niet getreurd. In dit artikel deel ik 3 waardevolle inzichten die Kathleen ons gaf tijdens de online training en ook op ons YouTubekanaal (klik hier) zal je de komende weken regelmatig nieuwe tips uit dit webinar en vorige saleswebinars zien passeren. Wil je geen enkele tip van Kathleen en de andere experten missen? Abonneer je dan gratis op ons kanaal. (PS: Klik op de knop abonneren en vervolgens op de bel. Dan brengt YouTube jou op de hoogte telkens we een nieuwe video online plaatsen.) 1)Veel verkopers hebben geen of onvoldoende aandacht voor professionele hygiëne
De term professionele hygiëne heeft Kathleen bij een van haar Nederlandse collega’s opgepikt. Aandacht hebben voor professionele hygiëne betekent dat je professionaliteit uitstraalt in ieder contact dat je als sales professional hebt met je klant. Op tijd op de afspraak zijn, je meeting zorgvuldig voorbereiden, notities nemen tijdens het gesprek, een beknopt overzicht van de besproken punten bezorgen aan je klant, … Het zijn maar enkele voorbeelden van dingen die je kan doen om een goede indruk te maken en het vertrouwen te winnen van je klant. Het lijkt de evidentie zelve, maar in de praktijk is dat het allerminst. Tip van Kathleen: leg je klant zoveel mogelijk in de watten. Neem keuzestress bij hem weg en maak hem het leven zo gemakkelijk mogelijk. Als je dat doen, zal je ongetwijfeld scoren. 2)Veel verkopers geven te vaak de voorkeur aan asynchronische communicatie Asynchronische communicatie is elke vorm van communicatie waarbij zender en ontvanger niet op hetzelfde moment in de communicatie aanwezig zijn. Een mail die je stuurt, een berichtje dat je inspreekt op het antwoordapparaat en een videoboodschap zijn drie mooie voorbeelden van asynchronische communicatie. Mails blijken bij veel verkopers nog altijd het geliefkoosde communicatiemiddel. Zonde, want in een mail gaat heel wat waardevolle informatie verloren. De ontvanger hoort je intonatie niet en ook over je lichaamstaal en dynamiek krijgt hij geen informatie. Met een telefoontje of een videocall – beide voorbeelden van synchronische communicatie – kan je zoveel meer impact maken bij je klant en met hem ook emotioneel connecteren. Tip van Kathleen: kopen is emotie. Duik wat minder vaak in je mailbox en plan vaker een videocall of telefoongesprek in met je klant. 3)Veel verkopers onderschatten de kracht van videocalls Uit een onderzoek van Forbes blijkt dat maar liefst 62 procent van de bevraagden videocalls krachtiger vindt dan een telefoongesprek. En toch zetten veel sales professionals – zelfs na maanden van telewerk en lockdowns – nog altijd geen videocalls in. Dat bleek ook uit de poll die we gisteren lanceerden bij de bijna 250 live deelnemers aan de online training: 7% van de deelnemende sales professionals gaf aan op vandaag nog geen videocalls ingezet te hebben in zijn/haar verkoopsproces. Een kleine 30% plant videomeetings in enkel en alleen als het niet anders kan. Opvallende cijfers die toch wel tot nadenken stemmen. Tip van Kathleen: videomeetings zullen ook na de coronacrisis prominent aanwezig blijven. Benut de kracht van deze tool om ook vanop afstand uit te blinken in verkoop. Wil je alles leren over videocalls inzetten als krachtig salesinstrument? Dan is het online leertraject van Kathleen Cools exact wat je nodig hebt. Ga naar webshop.heydays.be (categorie sales) en ontdek er de verschillende online salestrajecten van salesexperte Kathleen Cools.
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteur©Elke Van Parys, elke@heydays.be Archieven
December 2023
Categorieën |