Waarderend leidinggeven betekent onder meer dat je gemaakte beloftes nakomt. Niets zo frustrerend voor een medewerker als een belofte waaraan geen gevolg wordt gegeven. Het is een valkuil voor heel wat leidinggevenden. Ze formuleren een belofte - vaak vanuit hun enthousiasme, vanuit een positieve, een goed bedoelde intentie - maar komen hun belofte niet of slechts gedeeltelijk na. Een belofte creëert verwachtingen Zodra je een belofte uitspreekt, zelfs al gebeurt dat niet op een officiële manier of via de officiële weg, dan zal de ander daar een bepaalde waarde aan hechten. Bij het niet nakomen van je belofte, loop je het risico dat je medewerker de indruk krijgt dat je hem minder waardeert. Want waarom mag hij nu toch niet aan dat project werken, terwijl je hem dat maanden geleden al beloofd hebt? Of waarom krijgt hij nu toch geen loonopslag, ondanks het feit dat hij alle targets behaald heeft? Stel jezelf deze vragen alvorens je de belofte formuleert Heb ik het mandaat of de bevoegdheid om deze belofte te formuleren of zijn er andere mensen die mij kunnen overrulen? Ben ik wel zeker dat dit project er komt? Hangt dit enkel van mij af? Ben ik degene die beslis over wie er aan dit project mag meewerken? Tip: maak je belofte bewust kleiner Om teleurstelling en frictie te vermijden, maak je je belofte beter bewust kleiner. Formuleer een belofte waaraan je zeker invulling kan geven. Zo krijgt de medewerker de waardering die je beloofd hebt. En wie weet, kan je je belofte zelfs overstijgen en creëer je in plaats van teleurstelling een echt wauw-moment!
0 Comments
Leave a Reply. |
Auteur©Elke Van Parys, elke@heydays.be Archieven
December 2023
Categorieën |