heydays" academy
  • Home
  • Webshop
  • Live Communicatietraining
    • Workshop Insights Discovery
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Communicatietraining op maat
    • Communicatie en PeopleManagement
    • Succesvol Starten met Je Eigen Podcast
    • Je eigen podcast op Anchor
  • Live Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Language Coaching International Certification
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Nederlands op de werkvloer >
      • Vlaams Opleidingsverlof
      • ERK-niveaus
    • Hybride taaltrainingen
    • Demo Online Academy Frans
    • pitchstops
  • Live Online Workshops
    • Gratis taalcursus Frans - Donner des présentations
    • FREE WEBINAR - Haal het maximale uit je opleidingsbudget
    • Schrijf Goed Scorende Posts voor Social Media
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Leidinggeven succesvol delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Gastvrij Communiceren
    • Prospectiegesprekken
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
    • Leer Duidelijk Schrijven voor AL je collega's
    • Telefonische Klachtenbehandeling
  • My UQ Coach
  • Online Leertrajecten
  • Online Powersnacks
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden

Feedbackgesprek en slechtnieuwsgesprek: de 3 belangrijkste verschillen op een rij

12/12/2021

0 Reacties

 
Is een feedbackgesprek hetzelfde als een slechtnieuwsgesprek? Het antwoord is: neen. Er is een fundamenteel verschil tussen beide en bijgevolg vragen deze twee gesprekken een andere voorbereiding en een andere aanpak. In dit artikel ontdek je wat een feedbackgesprek nu precies anders maakt dan een slechtnieuwsgesprek.
1. boodschap versus dialoog
Een slechtnieuwsgesprek dient - zoals het woord het zegt - om slecht, onprettig nieuws mee te delen. 

We onderscheiden grosso modo twee mogelijke scenario’s:
  • Ofwel gaat het om iets wat buiten de wil van de zender en/of ontvanger gebeurd is en slecht nieuws inhoudt voor de ontvanger.
  • Ofwel betreft het een beslissing die door de zender - of een derde partij - genomen is en door de ontvanger ervaren zal worden als slecht nieuws.

Denk in het eerste geval bijvoorbeeld aan een dokter die ontdekt dat zijn patiënt lijdt aan een levensbedreigende ziekte. De dokter valt de moeilijke taak te beurt om dit slechte nieuws te melden aan zijn patiënt. Het betreft hier geen beslissing van de arts in kwestie, maar wel iets wat buiten zijn wil om is gebeurd.
In tegenstelling tot het eerste geval gaat het in het tweede geval wel om een beslissing: het ontslag van een medewerker, de stopzetting van een samenwerking of de sluiting van een filiaal, om maar enkele voorbeelden te noemen. In alle 3 deze situaties zal iemand als boodschapper moeten optreden en het slechte nieuws moeten meedelen.

Bij een feedbackgesprek ligt dat helemaal anders. Bij feedback gaat het niet om het meedelen van een onprettige boodschap, wel om het op gang trekken van een dialoog met als doel de relatie en de samenwerking op het goede spoor te zetten of te houden.
Beide gesprekken hebben een totaal ander doel en vragen bijgevolg om een andere voorbereiding en andere aanpak
2. positief versus negatief
Feedback geef je in twee mogelijke situaties: ofwel om negatief gedrag bij te sturen, ofwel om positief gedrag te bestendigen.
In tegenstelling tot een slechtnieuwsgesprek - dat per definitie altijd een negatieve boodschap inhoudt - kan een feedbackgesprek zowel positief als negatief zijn.
Toch ervaren veel mensen een lichte huiver bij het woord feedback. Wellicht omdat positieve feedbackgesprekken minder vaak worden gehouden dan negatieve feedbackgesprekken.

3. doel van het gesprek
Daar waar slechtnieuwsgesprekken vooral tot doel hebben om de (onvermijdelijke) klap uit te delen en de ontvanger zo goed mogelijk op te vangen na de klap, hebben feedbackgesprekken een compleet ander doel. 

Hieronder vind je een overzicht van mogelijke doelen van het feedbackgesprek:
  • het gedrag van de ander beter begrijpen
  • meer inzicht krijgen in wat zich voordoet of voorgedaan heeft
  • de ander tot inzicht brengen
  • de ander uitnodigen om een oplossing of belofte te formuleren
  • de ander uitnodigen tot zelfreflectie
  • (ingeval van positieve feedback) de ander stimuleren om het gestelde gedrag te herhalen
  • …

In ieder geval wil je met een feedbackgesprek de dialoog met de ontvanger stimuleren en zo de samenwerking op goede sporen houden of krijgen.

Ander doel, andere aanpak
Aangezien feedbackgesprekken en slechtnieuwsgesprekken een totaal ander doel dienen, vragen ze beide om een andere voorbereiding, aanpak en opvolging.

Live online training “Succesvol feedback geven”
Wil je graag leren hoe je een feedbackgesprek succesvol voorbereidt en leidt? Registreer je voor de live training “Succesvol feedbackgesprekken voeren” op vrijdag 21 januari. Ontdek het volledige programma en onze unieke formule op deze pagina.
Ontdek de live training
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Auteur

    ©Elke Van Parys, elke@heydays.be

    Archieven

    April 2022
    Maart 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    Juli 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Januari 2021

    Categorieën

    Alles
    Leiderschap
    Taal

    RSS-feed

heydays" academy
+32 497 39 65 02
hey@heydays.be
 

Foto
  • Home
  • Webshop
  • Live Communicatietraining
    • Workshop Insights Discovery
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Communicatietraining op maat
    • Communicatie en PeopleManagement
    • Succesvol Starten met Je Eigen Podcast
    • Je eigen podcast op Anchor
  • Live Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Language Coaching International Certification
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Nederlands op de werkvloer >
      • Vlaams Opleidingsverlof
      • ERK-niveaus
    • Hybride taaltrainingen
    • Demo Online Academy Frans
    • pitchstops
  • Live Online Workshops
    • Gratis taalcursus Frans - Donner des présentations
    • FREE WEBINAR - Haal het maximale uit je opleidingsbudget
    • Schrijf Goed Scorende Posts voor Social Media
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Leidinggeven succesvol delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Gastvrij Communiceren
    • Prospectiegesprekken
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
    • Leer Duidelijk Schrijven voor AL je collega's
    • Telefonische Klachtenbehandeling
  • My UQ Coach
  • Online Leertrajecten
  • Online Powersnacks
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden