heydays" academy
  • Home
  • Communicatietraining
    • Communicatietraining op maat
    • Succesvol Delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Sales - De hybride verkoper
    • Klantgericht Communiceren
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Insights Discovery
    • Train The Trainer De hybride verkoper
    • Inspiratiedag Train The Trainer
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Prospectiegesprekken
  • Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Hybride taaltrainingen
    • Videoreeks - Duidelijk en ondubbelzinnig communiceren
  • Events
    • Succesvol omgaan met weerstand bij change (leadership)
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
  • Webshop
  • UQ Coach
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden

De manier bij uitstek om als peoplemanager bij te dragen aan de wellbeing van je teamleden

2/14/2023

0 Comments

 
Wil jij als leidinggevende of peoplemanager echt het verschil maken en bijdragen aan de algemene wellbeing van je teamleden? Leer dan luisteren naar je medewerkers en doe dit op de hoogste luisterniveaus. Enkel dan zullen medewerkers zich echt gehoord voelen.


In het totaal onderscheidt Covey vijf luisterniveaus, waarvan empathisch luisteren het hoogste niveau is. Hieronder maak je kennis met de 5 luisterniveaus. De eerste 3 niveaus zijn negatieve luisterniveaus in die zin dat ze erg nefast kunnen zijn voor de relatie en de goede verstandhouding met je gesprekspartner. De laatste twee - dus niveau 4 en niveau 5 - daarentegen zijn positieve luisterniveaus.  Helaas worden deze in de praktijk - en dus ook op de werkvloer - het minst toegepast.
Listening is 'the' way to build trust - ​Simon Sinek
Onze opleidingen


De 5 luisterniveaus volgens Covey

Luisterniveau 1
Het eerste luisterniveau is het niveau van negeren. Op dit niveau hoor je dat de ander iets zegt, maar laat je de boodschap niet binnenkomen. We noemen dit wel een luisterniveau, maar van luisteren is op dit niveau eigenlijk totaal geen sprake.

Luisterniveau 2
Het tweede luisterniveau is het niveau waarbij je doet alsof je aan het luisteren bent. Je zendt hier en daar wat luistersignalen (je humt, je knikt, je zegt ‘ja’), maar eigenlijk zit je met je gedachten totaal ergens anders.

Luisterniveau 3
Selectief luisteren is het derde luisterniveau. Op dit niveau luisteren we - of denken we dat we luisteren - maar eigenlijk luisteren we niet echt. Er zit namelijk een filter op het ganse luisterproces. Een deel van de informatie dringt door, een ander deel gaat verloren. Op dit niveau luisteren we ook vooral vanuit onze eigen referentiekaders. Daardoor horen we soms dingen die de ander nooit heeft gezegd. En omgekeerd: sommige dingen die de ander zegt, geraken niet door de filter.

Luisterniveau 4
Luisterniveaus 4 en 5 zijn - in tegenstelling tot de eerste 3 luisterniveaus - positieve luisterniveaus. Ze zijn bevorderlijk voor de relatie, het vertrouwen en de goede verstandhouding tussen beide gesprekspartners.

Niveau 4 is het niveau van actief luisteren. Actief luisteren betekent dat je met oprechte aandacht luistert naar de ander en dat je volle focus ligt bij zijn of haar verhaal. 

Actief luisteren gaat in se om het bewust toepassen van een aantal technieken. De technieken van actief luisteren zorgen ervoor je aandacht niet wegglijdt van het gesprek en dat je niet blijft hangen in je eigen referentiekaders. Dankzij deze technieken voelt de ander zich ook écht gehoord.

Luisterniveau 5
​Empathisch luisteren is het vijfde en daarmee - volgens Covey - het hoogste niveau van luisteren. Dit niveau van luisteren gaat nog een stap verder dan ‘gewoon’ actief luisteren. Empathisch luisteren doe je namelijk om de ander écht te begrijpen. Je luistert niet alleen naar de inhoud van het verhaal, maar probeert het standpunt en ook het gevoel van de ander écht te begrijpen. Het is luisteren met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en zonder oordeel.

Active listening is a learnable skill - Simon Sinek
Onze opleidingen
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    ©Elke Van Parys, elke@heydays.be

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    April 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    July 2021
    May 2021
    March 2021
    January 2021

    Categorieën

    All
    Communiceren
    Klantgericht Communiceren
    Leiderschap
    Taal

    RSS Feed

heydays" academy
+32 497 39 65 02
hey@heydays.be
 

Foto
  • Home
  • Communicatietraining
    • Communicatietraining op maat
    • Succesvol Delegeren
    • Boeiend Presenteren
    • Sales - De hybride verkoper
    • Klantgericht Communiceren
    • Telefonische Klachtenbehandeling
    • Insights Discovery
    • Train The Trainer De hybride verkoper
    • Inspiratiedag Train The Trainer
    • Motiverend leidinggeven - Breng de motivatie van je medewerkers succesvol in kaart
    • Slechtnieuwsgesprekken
    • Feedbackgesprekken
    • Prospectiegesprekken
  • Taalcoaching
    • Business Language Coaching
    • Frans voor recruiters
    • Frans voor vastgoedmakelaars
    • Frans voor medewerkers klantendienst
    • Hybride taaltrainingen
    • Videoreeks - Duidelijk en ondubbelzinnig communiceren
  • Events
    • Succesvol omgaan met weerstand bij change (leadership)
    • Train The Trainer - Waarderende workshops
    • Train The Trainer - Zet je deelnemers doelgericht aan het werk
  • Webshop
  • UQ Coach
  • Ons team
  • Contact
    • Intakegesprek Communicatie
  • Blog
  • Algemene voorwaarden
  • Betalingsvoorwaarden